pentruviata.md Web analytics

Prea  des ne trezim confruntaţi şi uimiţi de reacţia deranjată a interlocutorului precum că noi nu înţelegem ce spune el iar apoi îl privim cum pleacă frustrat şi cu sentimentul dureros că nu este înţeles. De ce oare?

Toţi vrem să fim auziţi!

De cele mai multe ori a asculta într-un mod eficient pe cineva este primul pas către acordarea unui ajutor, iar adesea acesta poate fi chiar singurul necesar; alteori a asculta bine poate fi un pas important în prevenirea neînţelegerilor şi tensiunilor.

Capacitatea de a asculta bine nu este înnăscută, ci dezvoltată. Cum să ascultăm pentru ca partenerul, copilul, prietenul sau pur şi simplu cel de lânga noi să se simtă înţeles, să fie încurajată încrederea şi deschiderea acestuia? Aceasta este provocarea şi scopul articolului de faţă.

Dacă ar exista un motto al ascultării de calitate, acesta ar putea fi rezumat succint prin cuvintele poeziei de mai jos:

“Să fii pe aceeaşi lungime de undă…
Între ceea ce eu gândesc,
Ceea ce vreau să spun,
Ceea ce cred că spun,
Şi ceea ce spun,
Între ceea ce vrei să auzi,
Ceea ce auzi,
Ceea ce crezi că înţelegi,
Ceea ce vrei să înţelegi,
Şi ceea ce înţelegi…”

În tot acest proces de dezvoltare a abilităţilor de ascultare, un rol esenţial îl joacă anumite atitudini şi comportamente care ne ajută să auzim ce are de spus celălalt.

Atitudinile care ne sunt de mare folos includ:

–       Empatia, sau cu alte cuvinte capacitatea de a ne pune în locul celuilalt pentru a-l înţelege mai bine;

–       Preocuparea sinceră faţă de ceea ce spune interlocutorul. Ascultă ca să înţelegi mai întâi ce vrea să-ţi transmită celălat, nu ca să răspunzi, să oferi sfaturi sau indicaţii. Evită să dai răspunsuri formale şi superficiale de genul: “Totul va fi bine!” fără a încerca să-l înţelegi.

–       Compasiunea. Toţi oamenii au nevoie, mai ales în momentele grele, să ştie că nu sunt singuri, că este cineva căruia îi pasă de ei, chiar dacă sunt şi unii care cu greu o vor recunoaşte.

–       Răbdarea. Ascultă pâna la capăt fară a întrerupe.

Necesar este aici să menţionăm şi atitudinile care blochează interlocutorul şi servesc drept obstacole când ascultăm ca să auzim: interpretările, întrebările prea insistente, sfaturile oferite fără a fi cerute etc.

Comportamentele ce sunt de folos în astfel de situaţii:

–       Adresarea întrebărilor deschise (de ex.“Cum te simţeai?”, “Ce crezi că intenţiona el?”), sau întrebări al căror răspuns nu se limitează la DA/NU, deşi nu le vom evita total.

–       A asculta nu înseamnă a sta pasiv şi a tăcea. În aceste situaţii noi “vorbim” exprimând preocupare, compasiune, îngrijorare: prin privirea noastră îndreptată spre cel ce vorbeşte, prin corpul nostru uşor înclinat spre el, tonul vocii, mimica feţei etc.

–       Să nu-ţi fie teamă de momentele de tăcere; acestea nu întotdeauna înseamnă că trebuie să reacţionezi imediat;

–       Dacă este necesar, să fii gata să oferi o îmbrăţişare plină de compasiune care adesea poate înlocui multe cuvinte.

Când asculţi cu sincera intenţie de a înţelege, transmiţi persoanei din faţa ta că îţi pasă de ea, că este suficient de importantă ca să-i oferi din timpul tău, că are valoare, că nu este singură în confruntarea sa cu dificultăţile vieţii!

A asculta cu dăruire adesea cântăreşte mai mult decât un discurs de calitate!

Eu, Tatiana, psiholog la Centrul “Pentru Viaţă” (Tatiana.versteac@pentruviata.md), îmi doresc să te însoţesc în călătoria ta spre dezvoltare şi devenire ca persoană interesată să-şi îmbunătăţească calitatea relaţiilor sale şi să fie de folos celor ce sunt alături şi au nevoie să fie ascultaţi!

Dacă ai şi alte întrebări, sau eşti în situaţia când te simţi singur ori ai nevoie să fii ascultat şi auzit, nu ezita să iei legătura cu noi pe chat-ul anonim (îl găseşti în colţul dreapta-jos pe website-ul www.pentruviata.md). Ne poţi contacta în zilele de lucru între orele 19.00-21.00, iar specialistul nostru îţi va răspunde mereu, căci nu eşti singur!

Cum să asculţi ca să auzi!