pentruviata.md Web analytics

Inteligenţa emoţională este o variabilă foarte importantă în viaţa noastră. Atunci când suntem fericiţi sau trişti, atunci când plângem sau râdem, reacţiile noastre şi modul în care facem faţă diferitelor situaţii din viaţa noastră sunt cele care ne definesc inteligenţa emoţională. În ultimii ani se vorbeşte foarte mult despre aceasta. În acest articol o să-ţi vorbesc despre cele şase metode cum să-ţi îmbunătăţeşti inteligenţa emoţională conform profesorului Preston Ni.

  • Abilitatea de a-ţi reduce emoţiile negative. Această abilitate este printre cele mai importante atunci când vine vorba de inteligenţa emoţională, deoarece ce poate fi mai complicat decât să-ţi controlezi propriile emoţii negative şi reacţiile la acestea? Aici profesorul Preston Ni pune accentul pe două aspecte: reducerea personalizării negative (atunci când cunoşti pe cineva să nu sari la concluzii pripite) şi reducerea fricii de a fi respins. Dacă înveţi să gestionezi cu aceste aspecte, ai şi făcut primul pas spre creşterea EQ-ului.
  • Abilitatea de a-ţi păstra calmul şi controla situaţiile cu un nivel ridicat de stres. Este foarte important să înveţi să-ţi păstrezi calmul în situaţiile tensionate. Îţi ofer şi două sugestii: 1. Dacă eşti nervos, stropeşte-ţi faţa cu apă rece sau ieşi să iei o gură de aer; 2. Dacă eşti depresat, stresat, descurajat, fă exerciţii fizice cât mai ritmice şi intense.
  • Abilitatea de a fi asertiv şi a-ţi exprima emoţiile dificile atunci când este necesar. Este important să poţi să-ţi exprimi emoţiile, oricare ar fi acestea, într-un mod potrivit. Chiar şi atunci când nu eşti de acord cu ce se întâmplă în jur, este de dorit să spui lucrurilor pe nume, fără să te simţi vinovat. Priorităţile tale trebuie să le respecţi şi să o faci într-un mod corect este foarte important. Fii tare pe poziţii fără să răneşti oamenii din jur.
  • Abilitatea de a fi proactiv, nu reactiv în faţa unei persoane dificile. Se întâmplă cazuri în viaţă când întâlneşti persoane mai puţin rezonabile şi este foarte important să poţi rămâne proactiv în aşa situaţie, nicidecum nu reactiv. Preston Ni oferă trei sfaturi în acest sens: 1. Când eşti enervat, supărat sau furios pe cineva, înainte de a spune ceva, inspiră adânc şi numără până la zece. Este foarte posibil ca în acest răstimp să te calmezi şi să găseşti o modalitate mai bună de a reacţiona; 2. Fii empatic. Oricât de greu ar suna, încearcă să te pui în locul persoanei din faţa ta măcar pentru o clipă, nu este uşor să fii nici în această situaţie, fiecare dintre noi are propriile probleme; 3. Identifică şi stabileşte consecinţele. Merită reacţia ta sau nu?
  • Abilitatea de a înţelege diferenţele şi de a învăţa din ele. Din orice situaţie poţi învăţa ceva, de aceea întreabă-te de fiecare dată: care a fost lecţia învăţată astăzi/acum/în această situaţie?
  • Abilitatea de a-ţi exprima emoţiile în relaţiile personale. Să-ţi exprimi emoţiile faţă de persoanele apropiate este foarte important, iar atunci când o faci în mod constructiv şi gingaş, inteligenţa ta emoţională „creşte văzând cu ochii”.

Inteligenţa emoţională nu înseamnă altceva decât abilitatea şi capacitatea noastră de a înţelege, gestiona, controla şi exprima propriile sentimente, emoţii, stări şi trăiri. De aici rezultă că inteligenţa emoţională este cea care ne defineşte pe noi în raport cu oamenii din jur. Fii bun, sincer, deschis, optimist, răbdător, înţelegător şi inteligenţei tale emoţionale îi vor creşte aripi, iar relaţiile tale cu cei din jur vor prospera şi se vor îmbunătăţi continuu.

Sunt Liane, şi prin intermediul articolelor plasate aici voi încerca să te familiarizez cu unele noţiuni ce ţin de sănătatea mentală. Dacă ai unele idei şi vrei să scriu despre ele, sau dacă te interesează un anumit subiect despre care ai vrea să afli mai multe, contactează-mă la liane@pentruviata.md – sunt deschisă oricăror idei şi sugestii!

Dacă te simţi singur şi ai nevoie de cineva pentru a vorbi, nu ezita să iei legătura cu noi pe chat-ul anonim (îl găseşti în colţul dreapta-jos pe website-ul www.pentruviata.md). Ne poţi contacta în zilele de lucru între orele 19.00-21.00, iar specialistul nostru îţi va răspunde mereu, căci nu eşti singur!

Îmbunătăţirea inteligenţei emoţionale şi beneficiile acesteia