pentruviata.md Web analytics

Bună, sunt Liane, şi prin intermediul articolelor plasate aici voi încerca să te familiarizez cu unele noţiuni ce ţin de sănătatea mentală. Dacă ai unele idei şi vrei să scriu despre ele, sau dacă te interesează un anumit subiect despre care ai vrea să afli mai multe, contactează-mă – sunt deschisă oricăror idei şi sugestii!

Disperarea este o emoţie fundamentală, care adesea se transformă într-un sentiment de lungă durată şi mai apoi într-o stare permanentă. Atunci când această emoţie nu este înţeleasă şi „tratată”, poate duce la consecinţe cum ar fi abuzul şi dependenţa de droguri, un comportament pasiv-agresiv şi chiar suicid.

Principalul motiv al disperării este lipsa speranţei, imposibilitatea de a vedea un scop şi un sens al vieţii, persistenţa durerii şi suferinţei etc.

Această emoţie este şi ea un răspuns la experienţele pe care le trăim şi la crizele prin care trecem. Când suntem disperaţi şi lipsiţi de speranţă, ne simţim pierduţi şi avem senzaţia că nu există nicio soluţie pentru situaţia noastră.

Pentru a trece peste această emoţie negativă, primul lucru pe care trebuie să-l facem este să înţelegem şi să recunoaştem ce simţim. Atunci când suntem sinceri cu noi înşine şi nu ne ascundem stările în spatele unui zâmbet fals, vom avea puterea necesară de a căuta soluţii. Nerecunoscând şi încercând să ne ascundem adevăratele trăiri presupune utilizarea energiei şi puterilor care ar putea fi folosite pentru a găsi soluţii şi răspunsuri. Onestitatea faţă de noi înşine este cea mai importantă armă în lupta cu oricare dintre emoţiile noastre negative.

Specialiştii în acest domeniu au identificat (la general) 6 paşi pentru a trece peste emoţiile şi trăirile de disperare:

  1. Înţelege emoţiile şi sentimentele pe care le trăieşti – o poţi face singur, meditând sau analizând situaţia şi criza prin care treci, sau o poţi face cu ajutorul unui profesionist (ceea ce ar fi recomandabil; discuţiile cu un psiholog te pot ajuta să înţelegi unele lucruri pe care nu le-ai putea descoperi de unul singur).
  2. Ai răbdare – nu forţa şi nu te aştepta ca starea ta de disperare să treacă cât ai pocni din degete. Pentru a soluţiona o problemă este nevoie de timp.
  3. Cere ajutor – poţi vorbi cu familia sau prietenii apropiaţi, sau poţi apela la un specialist. Faptul că eşti gată să ceri ajutor înseamnă un pas mare înainte, aceasta demonstrează onestitate cu tine însuţi (recunoşti starea în care te afli şi eşti conştient de criza prin care treci) şi puterea de a merge mai departe.
  4. Fii deschis soluţiilor pozitive – fiind într-o stare plină de emoţii negative, oamenii au tendinţa să aleagă soluţiile care sunt la rândul lor negative, iar găsirea şi acceptarea soluţiilor pozitive poate fi destul de dificil.
  5. Foloseşte-ţi atât raţiunea cât şi intuiţia – de obicei, persoanele disperate nu reuşesc să „gândească” stările şi trăirile, iar atunci când o fac, adesea trec dintr-o extremă în altă, şi din a fi prea emoţionali devin prea raţionali. Puterea şi capacitatea de a ne folosi de toate instrumentele pe care le avem la dispoziţie este un pas foarte important în înţelegerea şi depăşirea unei situaţii de criză.
  6. Preţuieşte-ţi propria persoană –  valorificarea corectă a propriei persoane, fără a ne subestima importanţa, joacă cel mai important rol în înţelegerea emoţiilor, alegerea unor soluţii pozitive şi trecerea peste.

Octavian Paler a definit disperarea într-un mod foarte interesant: „După părearea mea, disperarea este de fapt, în adâncul ei, o altă formă de speranţă”. Şi oare nu este aşa? Prin însuşi faptul că suntem disperaţi din cauză a ceva, noi ajungem să sperăm, noi ajungem să căutăm şi să găsim răspunsuri. Avem două opţiuni: să disperăm la nesfărşit sau să transformăm această disperare în speranţă.

Dacă te simţi singur şi ai nevoie de cineva pentru a vorbi, nu ezita să iei legătura cu noi pe chat-ul anonim (îl găseşti în colţul dreapta-jos pe website-ul www.pentruviata.md). Ne poţi contacta în zilele de lucru între orele 19.00-21.00, iar specialistul nostru îţi va răspunde mereu, căci nu eşti singur!

Disperarea