Una dintre principalele probleme cu care se confruntă adolescenţii şi tinerii astăzi este depresia. Deşi acum două secole nici măcar nu se ştia ce e asta, astăzi depresia a devenit parte din viaţa noastră de zi cu zi. Această „stare” a fost şi este tratată foarte diferit în funcţie de regiune, cultură, nivelul educaţional, tradiţii etc. Un punct comun însă pentru toţi, de la medici până la părinţi, este înţelegerea şi acceptarea faptului că această „problemă” poate fi tratată. Din punct de vedere medical, există câteva grade ale depresie. Eu nu o să-ţi vorbesc despre depresia clinică în acest articol. Eu o să-ţi pun la dispoziţie şi o să-ţi descriu 10 metode prin care poţi face faţă depresiei şi cu ajutorul cărora poţi lupta cu stările şi sentimentele negative pe care le simţi în fiecare zi. Primul pas pe care ar trebui să-l facă oricine care trece printr-o situaţie de criză este să recunoască pentru sine însuşi existenţa stării de depresie.

Următorii paşi pot fi oricare (sau toţi) dintre cei enumeraţi mai jos:

  1. Discută cu un specialist. Chiar dacă acest pas pare a fi un clişeu, în cele mai multe cazuri, discuţiile cu un specialist sunt cele mai eficiente. Reacţiile primare ale tinerilor, în special ale adolescenţilor, sunt de obicei cele defensive şi poate fi destul de complicat pentru unii să apeleze la ajutor. Atunci când reuşeşti să te decizi şi să vorbeşti cu un terapist, poţi fi sigur că starea în care te afli deja s-a îmbunătăţit.
  2. Scrie. Este foarte important să elimini stresul din viaţa de zi cu zi. Şi o metodă foarte bună pentru a o face este să-ţi aşezi gândurile pe foaie – deschis, sincer şi în intimitate.
  3. Ridică-ţi propriul nivel de apreciere. Persoanele care trec printr-o stare de depresie, adesea se subapreciază. Încearcă să te vezi într-o lumină pozitivă, caută-ţi (şi găseşte-ţi) calităţile, tot ceea ce te face special, frumos şi unic. Nu sta în compania oamenilor care te fac să te simţi umilit şi jos. Petrece timpul cu persoanele care te iubesc şi pentru care eşti special.
  4. Dezvoltă-ţi şi menţine rutina. Ai nevoie de motivare. Pentru asta, o agendă bine pusă la punct te poate ajuta să te ţii de activităţile de care ai nevoie. Aleargă 20 de minute în fiecare zi la orele 16.00, spre exemplu. Şi fă-o în fiecare zi. Vei deveni bun şi mai bun la alergat, şi în acest mod şi propria apreciere va creşte.
  5. Socializează. Deşi starea de depresie este una în care vrei să te izolezi de toţi şi toate, nu o fă! Rămâi implicat în activităţi sociale şi implică-te şi mai mult.
  6. Nu da cu piciorul familiei şi prietenilor tăi. Adesea vei avea senzaţia că persoanele dragi doar te fac să te simţi şi mai prost, producându-ţi emoţii negative cum ar fi enervarea, furia etc. Însă tu ai nevoie de ei. Să depinzi şi să-i laşi pe alţii să te ajute când treci printr-o depresie este şi important, şi necesar. De asemenea, poţi să te înscrii şi într-un grup de suport. Încearcă, nu pierzi absolut nimic dacă o faci. Din contra, poţi câştiga.
  7. Dormi noaptea şi nu-ţi perturba somnul. Culcă-te şi trezeşte-te la aceleaşi ore. Nu este bine nici să dormi puţin, nici prea mult. Acelaşi număr de ore în fiecare noapte, neperturbate, sunt exact de ce ai nevoie pentru a fi în formă.
  8. Fă exerciţii. Activitatea fizică te scapă de stres în cel mai rapid mod. Creează-ţi un program de exerciţii şi nu sări peste ele. Acestea te vor face să te simţi mai bine, eliberat de stres şi îţi va creşte propria apreciere.
  9. Mănâncă sănătos. Te vei simţi mult mai bine şi fizic, şi moral. Mâncarea sănătoasă te va face să te simţi mai împlinit, mai atractiv şi va reduce stresul.
  10. Spune „NU” alcoolului. La fel şi drogurilor, ţigărilor etc. Atunci când încerci să lucrezi asupra ta, creându-ţi un program şi o rutină, cu mâncare sănătoasă şi exerciţii, orice fel de drog sau alcool doar va stopa progresele pe care le faci. Chiar mai mult, starea ta în loc să se amelioreze, se va înrăutăţi drastic.

Să faci faţă depresiei şi să o depăşeşti este posibil. Ai nevoie de câteva unelte pe care să le foloseşti. Cele prezentate mai sus sunt câteva dintre ele. Poţi să le foloseşti pe toate sau doar unele din ele. E diferit la fiecare. Important este să ţii minte că poţi să o faci. Găseşte doar cea mai bună metodă pentru tine.

Sunt Liane, şi prin intermediul articolelor plasate aici voi încerca să te familiarizez cu unele noţiuni ce ţin de sănătatea mentală. Dacă ai unele idei şi vrei să scriu despre ele, sau dacă te interesează un anumit subiect despre care ai vrea să afli mai multe, contactează-mă la liane@pentruviata.md – sunt deschisă oricăror idei şi sugestii!

Dacă te simţi singur şi ai nevoie de cineva pentru a vorbi, nu ezita să iei legătura cu noi pe chat-ul anonim (îl găseşti în colţul dreapta-jos pe website-ul www.pentruviata.md). Ne poţi contacta în zilele de lucru între orele 19.00-21.00, iar specialistul nostru îţi va răspunde mereu, căci nu eşti singur!

10 metode de a face faţă depresiei
Etichetat pe:        

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *